مبانی نظری و سوابق پژوهشی سیستم اطلاعات مدیریت و مدیریت منابع انسانی (فصل دوم)

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق سیستم اطلاعات مدیریت و مدیریت منابع انسانی (فصل دوم) ,مبانی نظری مدیریت منابع انسانی,پیشینه تحقیق مدیریت منابع انسانی,پیشینه پژوهش مدیریت منابع انسانی,فصل دوم پایان نامه سیستم اطلاعات مدیریت,چارچوب نظری سیستم اطل|32017081|ukc
یکی از برترین فایل های قابل دانلود با عنوان مبانی نظری و سوابق پژوهشی سیستم اطلاعات مدیریت و مدیریت منابع انسانی (فصل دوم)آماده دریافت می باشد .

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق سیستم اطلاعات مدیریت و مدیریت منابع انسانی (فصل دوم) در 73 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

قسمتهایی از پیشینه پژوهش و مبانی نظری:

مقدمه
در این پژوهش جهت ارزیابی کاربرد سیستم‌های اطلاعات مدیریت در مدیریت منابع انسانی، ابتدا مباحث مربوط به سیستم اطلاعات مدیریت، که شامل: تعریف سیستم و اطلاعات برای درک بهتر سیستم اطلاعات مدیریت و سپس تعریف سیستم اطلاعات مدیریت، تاریخچة سیستم اطلاعات مدیریت، انواع سیستم اطلاعات مدیریت، جایگاه سیستم اطلاعات مدیریت، ضرورت سیستم اطلاعات مدیریت، سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی و ارزیابی سیستم اطلاعات مدیریت و سپس مباحث مربوط به مدیریت منابع انسانی که شامل: تعریف مدیریت منابع انسانی، هدف و وظایف مدیریت منابع انسانی است مورد بحث قرار می‌گیرد و در نهایت این فصل با بررسی پژوهش‌های مرتبط با موضوع تحقیق در خارج و داخل دنبال می‌شود.

تعریف سیستم
سیستم مجموعه‌ای است که از چندین جزء وابسته به یکدیگر تشکیل یافته است. منصورکیا (1381) عقیده دارد که "سیستم عبارت است از تعدادی روش وابسته به یکدیگر که با اجرای روشهای مزبور، قسمتی از هدف یک سازمان تأمین می‌شود" (ص 42). در طول سالیان دراز تعاریف گوناگونی از سیستم بیان گردیده است که اکثراً یک مفهوم را می‌رسانند. نظر مشترک بیشتر مطالبی که درباره سیستم جمع آوری شده است آن را به این صورت تعریف کرده است که: "سیستم مجموعه‌ای از عناصر است که برای رسیدن به یک هدف مشخص و مشترک گرد هم آمده اند به طوری که بین این عناصر یک رابطه تعاملی وجود دارد و نظم در روابط بین عناصر وجود دارد. یعنی هر عنصر دارای یک نقش می‌باشد" (صرافی زاده و پناهی، 1384، ص 4).
در نتیجه سیستم عبارت است از مجموعه‌ای از عناصر که به یکدیگر تأثیرات متقابل دارند. مهمترین خاصیت هر سیستم، وابستگی متقابل عناصر آن به یکدیگر و تشکیل یک مجموعه برای انجام وظیفه‌ای خاص است.

عناصر سیستم
همانطور که گفته شد یک سیستم مجموعه‌ای از اجزاء می‌باشد که با هم، برای برآوردن یک هدف یا مقصود، در کنش متقابل می‌باشد. تحت چارچوب این تعریف، عناصر لازم برای وجود هر سیستمی‌می‌تواند مشخص گردد. این عناصر، محیط ، نهاده ، فرایند ، بازده و بازخورد را در بر می‌گیرد.
• محیط سیستم
هر سیستمی‌در یک محیط عمل می‌کند و با محیط خود تعامل دارد، از آن دریافتی‌هایی دارد و به آن خروجی‌هایی می‌فرستد. محیط سیستم را احاطه می‌کند. در عین حال هم بر آن اثر می‌گذارد و هم از آن متأثر می‌شود. سلمانی (1376) عقیده دارد که "محیط برای یک سیستم مشخص عبارت است از مجموعه همه اشیایی که تغییر در ویژگی‌های آنها بر روی سیستم اثر می‌گذارد و همچنین اشیایی که رفتار سیستم باعث تغییر در ویژگی‌های آنها می‌شود" (ص 10). سیادت و ربانی (1381) در تعریف دیگر محیط سیستم را به شرح زیر تعریف نموده اند:
هر سیستم توسط محیطی خاص احاطه گردیده است و از عوامل محیطی از قبیل عوامل فرهنگی، طبیعی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی متأثر است و بر آنها اثر می‌گذارد. این تأثیر و تأثر جریانی یک جانبه نبوده و جنبه متقابل دارد. بنابراین، محیط هر سیستم را یک سری عوامل تشکیل می‌دهند که با اینکه جزء سیستم نیستند اما تغییری در هر یک از آنها می‌تواند تغییراتی را در سیستم مسبب گردد. سیستم برای ابقاء در محیط بایستی پاسخگوی نیازهای محیطی باشد و خود را با شرایط و اوضاع و احوال محیط خود تطبیق دهد (ص 33).
آنچه به عنوان محیط تلقی می‌گردد به اهداف، نیازها و فعالیتهای سیستم و نیز به نوع سیستم، بستگی دارد. در نتیجه همه سیستم‌ها دارای محیط خاص خود می‌باشند و سیستم با محیط خود از طریق داده و ستاده در کنش متقابل است.
• داده یا ورودی
هر آنچه از محیط وارد سیستم می‌شود داده یا ورودی نام دارد. اطلاعات، انرژی و تجهیزات در ارتباط با محیط هم می‌توانند نهاده باشند و هم ستاده. "منظور از وارده کلیه انرژیها و موادی است که به نحوی در سیستم وارد می‌شوند و تحرک سیستم را سبب می‌گردند" (سیادت و ربانی، 1381، ص 27). بنابراین سیستم نیازمند دریافت داده‌ها از محیط می‌باشد. سن (1990) در رابطه با ورودی سیستم عقیده دارند که:
"معمولاً دو نوع ورودی وجود دارند که وارد سیستم می‌شوند: 1- ورودی مولد که ورودی‌های فعال شونده هستند و داده‌هایی که به وسیله سیستم دریافت گردیده و خروجی را پدید می‌آورد و 2- ورودی نگهدارنده که برای بهبود و توازن سیستم از محیط دریافت می‌گردد و توازن و پایداری سیستم را تضمین می‌کند" (ص 104).

قسمتی از پیشینه تحقیق:
مشتاقیان ابرقوئی (1378) پژوهشی با عنوان «بررسی نظرات اعضای هیأت علمی‌دانشگاه اصفهان پیرامون چگونگی میزان استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی رایانه ای در امر آموزش و پژوهش» انجام داده است که این تحقیق در پی آن است که میزان استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی رایانه ای را توسط اعضای هیأت علمی‌دانشگاه اصفهان برآورد نماید. یافتن پاسخ برای سئوال‌های پژوهشی زیر مهمترین هدف این تحقیق بوده است؛ 1ـ استفاده از سیستم اطلاعات رایانه ای در امر آموزش و پژوهش توسط اعضای هیأت علمی‌دانشگاه به چه میزان است؟ 2ـ آیا تفاوت معنی داری در میزان استفاده اعضای هیأت علمی‌دانشکده‌های مختلف از سیستم‌های اطلاعاتی رایانه ای وجود دارد؟ 3 ـ آیا تفاوت معنی داری در میزان استفاده اساتید از سیستم‌های رایانه با توجه به متغیرهای (تجربه کاری، رتبه دانشگاهی، مدرک تحصیلیو جنسیت) وجود دارد؟ داده‌های مورد استفاده در این تحقیق از طریق اجرای پرسشنامه 48 سئوالی محقق ساخته فراهم گردید. سئوالات از نوع بسته پاسخ و به دو قسمت : 24 سئوال آموزشی و 24 سئوال پژوهشی توسط 86 نفر از اعضای هیأت علمی‌پاسخ داده شد. در پاسخ سئوال اول مشخص گردید که میزان استفاده آموزشی و پژوهشی از سیستم اطلاعاتی رایانه ای کمتر از حد انتظار بوده است و اساتید دانشگاه اصفهان به ندرت از این گونه سیستم‌ها بهره می‌برند. داده‌های جمع آوری شده مربوط به سئوال دوم نشان داد که تفاوت معنی داری میان اساتید دانشکده‌ها در میزان استفاده از سیستم‎های رایانه ای وجود دارد و دانشکده‌های علوم فنی و مهندسی بیشترین استفاده و دانشکده‌های تربیت بدنی و علوم تربیتی کمترین به میزان استفاده از این گونه سیستم‌ها را دارند و در پاسخ به سئوال سوم مشخص گردید که میزان استفاده اساتید از سیستم‌های رایانه ای با توجه به متغیرهای (تجربه کاری، مدرک تحصیلی، رتبه دانشگاهی و جنسیت) تفاوت معنی داری وجود ندارد.


فهرست مطالب به شرح زیر میباشد:
2-1- تعریف سیستم
2-1-1- عناصر سیستم
2-1-2- اطلاعات
2-1-3- اهمیت اطلاعات
2-1-4- ویژگی‌های اطلاعات
2-1-5- افزایش تقاضا برای اطلاعات
2-2- تعاریف سیستم اطلاعات مدیریت
2 ـ 3 ـ تاریخچه سیستم‌های اطلاعات مدیریت
2ـ 4 ـ انواع سیستم‌های اطلاعاتی
2 ـ 4 ـ 1 ـ سیستم پشتیبانی تصمیم (DSS)
2ـ 4ـ2 ـ سیستم گزارش دهی مدیریت (MRS)
2ـ 4ـ3 ـ سیستم‌های اطلاعات مدیران اجرایی (EIS)
2 ـ4 ـ 4 ـ سیستم خودکار اداری (OAS)
2 ـ4 ـ 5 ـ سیستم پردازش عملیات (TPS)
2 ـ4 ـ 6 ـ سیستم خبره یا هوشمند (ES)
2 ـ5 ـ مدیریت و سیستم‌های اطلاعات مدیریت
2ـ5ـ1ـ سیستم اطلاعات مدیریت و نقش‌های مدیران
2ـ5ـ2ـ دانش مدیریت
2ـ6ـ نقش کامپیوتر در سیستم اطلاعات مدیریت
2ـ7 ـ ویژگی‌های استثنایی کامپیوتر
2ـ7 ـ1ـ مدل عمومی‌یک سیستم کامپیوتر
2ـ8ـ تفاوت بین کامپیوتر و سیستم‌های اطلاعاتی
2 -8- 1- جایگاه سیستم‌های اطلاعات مدیریت، بعنوان یک سیستم
2 -8- 2- ضرورت سیستم اطلاعات مدیریت
2 - 9 - سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی
2 - 9 - 1- ضرورت سیستم اطلاعات منابع انسانی
2 -9 - 2- کاربرد سیستم اطلاعات منابع انسانی
2 ـ 10 ـ ارزیابی سیستم اطلاعات مدیریت
2 ـ 11ـ مفهوم مدیریت منابع انسانی
2 ـ 12 ـ اهمیت مدیریت منابع انسانی
2 ـ 13 ـ تاریخچه مدیریت منابع انسانی
2 ـ 14 ـ عناصر سیستم مدیریت منابع انسانی با نگرشی استراتژیک
2 ـ 15 ـ اهداف مدیریت منابع انسانی
2 ـ 16 ـ نقش مدیریت منابع انسانی
2ـ16ـ1ـ سازماندهی
2-16-2- برنامه‌ریزی منابع انسانی
2-16-3- کارمندیابی
2-16-4- توسعه منابع انسانی
2-16-5- مدیریت پاداش
2-16-6- امور رفاهی کارکنان
2-16-7- امور اداری و پرسنلی کارکنان
2-17- پژوهشهای مرتبط با موضوع پژوهش
2 ـ17 ـ1-حقیقات انجام شده در خارج
2 ـ 17-2- تحقیقات انجام شده در داخل
منابع