مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش عالی و رسالت‌های آن وتدریس مشارکتی (فصل دوم)

مطالب دیگر:
📃اقدام پژوهی رفع اختلال بی اعتنایی مقابله ای📃اقدام پژوهی تقویت روابط اجتماعی در بین دانش آموزان📃اقدام پژوهی درس جغرافیا، شیوه تدریس نوین📃اقدام پژوهی اصلاح رفتار نادرست و پرخاشگرایانه📃اقدام پژوهی درس کار و فناوری پایه ششم، استفاده از کامپیوتر📃اقدام پژوهی بهبود روابط انسانی در آموزشگاه📃اقدام پژوهی مدیریت و کنترل روابط بین دانش آموزان📃اقدام پژوهی حل مشکل روانی و رفتاری بوسیله ورزش📃پاورپوینت نمونه برداشت یک واحد مسکونی📃اقدام پژوهی اعتماد به نفس و خودباوری در کلاس ادبیات📃اقدام پژوهی شیوه های املاء نویسی📃اقدام پژوهی درس فیزیک📃اقدام پژوهی درس ریاضی، پایه سوم راهنمایی📃اقدام پژوهی در مورد کم رویی و عدم اعتماد به نفس دانش آموز📃پاورپوینت عناصر و جزئیات ساختمانی - صفر تا صد FRP📃اقدام پژوهی هنر، پایه چهارم افزایش خلاقیت📃اقدام پژوهی کاهش مدرسه گریزی📃اقدام پژوهی در مورد شوراي دانش آموزي📃پاورپوینت بررسی هنر معماری در ساختمان های خارجی📃اقدام پژوهی تدريس مبتني بر فناوری اطلاعات ( IT )
دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش عالی و رسالت‌های آن وتدریس مشارکتی,مبانی نظری آموزش عالی و رسالت‌های آن وتدریس مشارکتی,پیشینه تحقیق آموزش عالی و رسالت‌های آن وتدریس مشارکتی,پیشینه پژوهش آموزش عالی,فصل دوم پایان نامه تدریس مشارکتی,چارچوب ن|32017083|ukc
یکی از برترین فایل های قابل دانلود با عنوان مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش عالی و رسالت‌های آن وتدریس مشارکتی (فصل دوم)آماده دریافت می باشد .

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق آموزش عالی و رسالت‌های آن وتدریس مشارکتی (فصل دوم) در 56 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.

مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی

قسمتهایی از پیشینه پژوهش و مبانی نظری:

مقدمه
در این پژوهش چشم اندازهای نظری پژوهش‌های انجام شده در زمینه موضوع مورد پژوهش در قالب پنج قسمت بیان شده است. قسمت اول به معرفی آموزش عالی و رسالت‌های آن، دوره‌های تحصیلات تکمیلی و رسالت‌های آن وهمچنین اهمیت تدریس در آموزش عالی اختصاص یافته است. درقسمت دوم به بیان روش‌های تدریس رایج و شناخته شده در آموزش عالی اشاره شده است. در قسمت سوم به معرفی تفصیلی روش تدریس مشارکتی، گام‌ها و اصول حاکم بر آن اشاره شده است. در قسمت چهارم به نقاط قوت و ضعف روش تدریس مشارکتی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی پرداخته شده است. و در قسمت پنجم نیز پژوهش‌های داخلی و خارجی انجام شده در زمینه تدریس مشارکتی بیان شده است.

2-1 قسمت اول: مقدمات
2-1-1 آموزش عالی و رسالت‌های آن

با شروع قرن 21 آموزش عالی اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. در کشورهای صنعتی پیشرفته تا کشورهای با اقتصاد متوسط و پایین، آموزش عالی محکمترین و نزدیکترین رابطه را با رشد و پیشرفت اصول دموکراسی و اقتصادی داشته و سیاستهای اموزشی برای ارتقاء سطح اقتصاد افراد و عدالت اجتماعی در نظر گرفته شده است (جانستون ، 2005).
قرن 21 شاهد دگرگونیهای ساختاری ژرف و پرشتاب، از جمله انفجار اطلاعات، توسعه ارتباطات، تحولات مفهومی در مفاهیم کلیشه‌ای، تغییرات بنیادی فرهنگی در جوامع انسانی است (فراستخواه و کبریایی، 1377) و جوامع را به سمت دانش‌مداری حرکت می‌دهد و توزیع قدرت در بین جوامع را بر عهده دانش می‌گذارد (نصر و همکاران، 1382). این تغییرات، تحولات و دگرگونیهای بنیادی در کارکردها و جهت گیریها و ساختارهای آموزش عالی و محیط‌های دانشگاهی را ضروری می‌سازد. صاحبنظران بر این عقیده هستند که بقا و پایداری آموزش عالی در این عصر، در گرو میزان آمادگی آن برای انطباق با تغییرات سریع پیرامونی و تحولات ناشی از فناوری‌های نوین و بازآفرینی روش‌های خود در شرایط دگرگون شونده جدید است و دانشگاه‌ها وقتی می‌توانند تغییرات لازم را برای مواجهه با چالش‌های پیش روی خود آغاز کنند که فضای فرهنگی و پیچیده‌ای را که در آن به‌سر می‌برند درک کرده و تغییر و تحولات اساسی را در مسولیت¬ها، وظایف، ساختار و برنامه‌های درسی و سایر عناصر آن انجام دهند (سانیال، 1379: 356). بنابراین اساسا نقش آموزش عالی ایجاد تحولات بنیادی در سطح دانشگاه و به تیع آن در سطح جامعه است. از انجا که دانشگاه منشا تحولات قلمداد می‌شود، رسالتها و ماموریت‌هایش نیز در جهت تشویق و تسهیل چنین ماموریت و هدفی است. شروع چنین ماموریتی از سطح خود موسسات آموزش عالی اغاز می‌شود، ماموریتی که (به نقل از کریم زاده، 1384) باید برای حفظ پویایی خود به برنامه‌ریزی، آینده نگری، کنترل مداوم کیفیت و بهبود روشها بپردازد. همچنین از آنجا که آموزش عالی محور توسعه جامعه است و تنها کانون اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده است نیاز است تا از ایده‌ها و اندیشه‌های نو بهره گیرد و حرکت رو به رشد جامعه را تسریع کند (رنسام ؛ به نقل از نصر و همکاران، 1382). از این رو در ادامه مباحث بیان شده به رسالت‌های دانشگاه اشاره می‌شود. رسالت‌های مختلفی توسط صاحبنظران برای دانشگاه‌ها بیان شده که از جمله قورچیان (به نقل از زارع و همکاران، 1386: 26) 10 رسالت برای دانشگاه‌ها بیان کردند که از مهمترین آنها را طراحی شرایط کاری برای مشارکت سازنده در انجام بهتر کارها و تقویت روحیه کار مشارکتی در اداره امور جامعه می‌دانند. بر این اساس آموزش عالی در شرایطی می‌تواند پیشرو و زنده بماند که بتواند در تولید دانش، پرورش هوش جمعی و حفظ همسویی و ایجاد انرژی از طریق کار گروهی اعضاء خود و برای خشنودی ارباب رجوع موفق باشند. اما چهار رسالت عمده‌ای که اکثر صاحبنظران بر آنها اتفاق نظر دارند عبارتند از: رسالت‌های آموزشی، پژوهشی، خدمات و کارآفرینی.
1- رسالت آموزشی: تدریس مهم‌ترین ابزار تحقق رسالت آموزشی و انتقال دانش و فنون به شمار می‌رود. استادان به عنوان مرجع دانش، نگرش و توانش دانشجویان راتقویت می‌کنند. باید به این نکته توجه داشت که آموزش از مهمترین رسالت‌های آموزش عالی به شمار می‌رود که دگرگونی در روش‌های تدریس و فن‌آوری‌های نوین خود باعث تغییر در انجام این رسالت گردیده است.
2- رسالت پژوهشی: پژوهش به عنوان دومین رسالت دانشگاه‌ها برای تولید دانش پذیرفته شده است با این هدف که منجر به وحدت آموزش و پژوهش، تدریس و تحقیق وآزادی علمی به معنای آزادی در یاددهی و یادگیری و تخصصی شدن استادان در حوزه‌های گوناگون علمی شود. به گونه‌ای که پژوهش عامل توانمند‌سازی نیروی انسانی دارای مهارت و نیز رشد اقتصادی می‌باشد، تعادل بین آموزش و پژوهش در حال حاضر از مسائل بنیادی مراکز آموزش عالی در سراسر جهان است.

قسمتی از پیشینه تحقیق:
دیوید کارلس از استادان گروه علوم تربیتی دانشگاه هنگ کنگ که در دانشگاههای انگلیس و فرانسه نیز تدریس داشته است. در سال 2011 تحقیقی را با عنوان« تدریس EFL همکارانه در مدارس ابتدایی هنگ کنگ» انجام داده است که شامل همکاری مدرس انگلیسی زبان و مدرس غیر انگلیسی زبان محلی در تدریس درس زبان انگلیسی می‌باشد. او برای جمع‌آوری داده‌ها از روش‌های متنوعی استفاده نمود که عبارتند از: طراحی سوالات باز پاسخ، مصاحبه رو در رو با مدرسان و مشاهده کلاسهای درسی که تدریس در آن به شیوه مشارکتی صورت می‌گرفته است. یافته‌ها نشان دادند که این شیوه مشارکت در تدریس بیشترین تأثیر مثبت را بر روی فراگیران داشته است. در حالیکه در مورد رشد حرفه‌ای مدرسان و نوآوری در تدریس نتایج خیلی روشنی بدست نیامده است. اما چنانکه خود محقق بیان کرده است با وجود مشکل بودن دستیابی به پیشرفت قابل اعتماد در تدریس خلاقانه و پیشرفت حرفه‌ای، یافته‌های پژوهش نشان داده است که همکاری مدرس انگلیسی زبان و مدرس غیرانگلیسی زبان بومی در تدریس انگلیسی علاوه برتاثیر مثبتی که بر روی فراگیران داشته است باعث می‌شود مشارکت‌کنندگان قادر شوند تا با بیان و ترسیم قوت‌ها و ضعف‌های همدیگر مکمل یکدیگر در تدریس باشند. نتیجه دیگری که کارلس در تحقیق خود به آن دست یافت این بود که این شیوه تدریس مدرسان راترغیب می‌کند که در مورد دیدگاه‌های متفاوت خود با هم بحث کنند تا بتوانند با هم سازگار شوند که در واقع این رویداد باعث ارتباطات بین فردی و بین فرهنگی دو مدرس می‌شود.


فهرست مطالب به شرح زیر میباشد:
مقدمه
2-1 بخش اول: مقدمات
2-1-1 آموزش عالی و رسالت‌های آن
2-1-2 تحصیلات تکمیلی و اهمیت آن
2-1-3 اهمیت تدریس در آموزش عالی
2-2 بخش دوم: روش‌های تدریس در مراکز آموزش عالی
2-2-1 روش تدریس سخنرانی
2-2-2 روش تدریس پرسش و پاسخ
2-2-3 روش تدریس حل مسئله
2-2-4 روش تدریس مباحثه
2-3 بخش سوم: مفهوم شناسی تدریس مشارکتی
2-3-1 تعریف تدریس مشارکتی
2-3-2 اشکال متفاوت تدریس مشارکتی
2-3-3 متغیر‌های کلی تدریس به شیوه مشارکتی
2-3-4 گام‌های اساسی تدریس مشارکتی
2-3-5 مولفه‌های مشارکت در تدریس مشارکتی
2-3-6 پیش بایست‌های تدریس مشارکتی
2-4 بخش چهارم: نقاط قوت و ضعف تدریس مشارکتی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی
2-4-1 نقاط قوت تدریس مشارکتی
2-4-2 ضعف‌های تدریس مشارکتی
2-5 بخش پنجم: پیشینه پژوهش: پژوهش‌های داخلی و خارجی
2-5-1 پژوهش‌های انجام شده در ایران
2-5-2پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور
منابع